Att göra rätt val

Tanken på att man ständigt gör val i livet ser jag som nästan lite skrämmande. I alla fall för mig som alltid varit nogrann i mitt liv om att ständigt göra rätt val. Det är en sak som jag på den senaste tiden tänkt på oftare än vanligt. Det kan handla om småsaker som vad man ska hitta på en lördag exemplevis till större val som gymnasievalet. 
 
Jag kan till exempel sitta på en buss på väg hem från stan eller liknande när jag börjar fundera på om jag verkligen ska sitta på denna buss hem eller om de rätta var att stanna? För vem vet vad som skulle kunnat hänt om jag stannade kvar en stund till? Då hade dagen inte blivit detsamma och dagen kommer då sluta helt annorlunda tillskillnad från vad jag hade planerat. Och det är just det som skrämmer mig. Att minsta lilla val i livet leder till var man i livet sedan hamnar, till och med ett löjligt val om jag ska hem eller inte. Det är som om jag står i en korsning och ska välja vilken väg jag ska ta men utan att veta vilket håll det är som jag ska åt. Man försöker tänka på de  konsekvenserna och fördelarna men man kan ändå inte veta hur de valet senare kommer att påverka mig.
 
Sen finns det ju de större val i livet som t.ex gymnasievalet som var ett betydligt svårare val. När jag satt där vid datorn och skulle fylla i vart jag ville gå så började mina tankar spinna. Är denna skolan som jag nu bestämt mig att gå på den rätta eller gör jag ett av mina stora misstag här i livet, just i denna sekund? Man ska ändå gå i gymnasiet i tre år vilket är ett tag, och det är då viktigt att man trivs på sin skola och att man väljer den linje som passar bäst in på sig sjäv.
 
Sedan när jag väl hade gjort valet började jag tveka på om jag gjorde rätt även fast jag nästan var hundra på att jag ville gå på den skolan. Skulle jag kanske valt den där andra skolan eller kanske en mer vågad linje? Och vem skulle jag i slutändan vara då? För visst växer man och förändras hela tiden. Under de där tre åren på gymnasiet så utvecklas man en hel del och vilken miljö man lever i och vilket umgänge man umgås med påverkar ju såklart den man är när man går ut ur gymansiet och tagit studenten. 
 
Men även fast jag är så petig om att göra rätt val och även fast jag själv ganska ofta gör fel val så ångrar jag fortfarande ingeting som jag har gjort i mitt liv. Visst har man gjort flera misstag i livet och kanske inte gjort de smartaste valen i alla lägen, men de är just de misstagen och felen som har gjort mig tilll den personen jag är idag. Allt man gör, både rätt och fel, lär man sig av och de bygger tillslut upp ens persolighet. Så om jag någonsin skulle fått chansen till att ändra något jag gjort i mitt liv så skulle jag inte ändrat något för då hade jag inte varit på samma plats i livet som jag är nu eller vart samma person som jag är idag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0